Jørgen V. Sonne (1801 - 1890, Birkerød)
Flotte håndmalede reproduktioner af Jørgen V. Sonnes guldaldermalerier, der lever op til magien fra den værdsatte guldalder.
Vi maler efter hver enkelt bestilling, så når du vælger SCHOW KARLSEN ART får du et unikt maleri lavet efter dine krav og ønsker uden for masseproduktionens kedelige verden. Maleriet bliver desuden malet efter originalens dimensioner og garanterer dig et resultat, der vil være originalen værdig.
Jørgen V. Sonne var en dansk guldaldermaler med et gudsbenådet talent. Jørgen Sonnes talent gjorde ham til Ridder af Dannebrog i 1852 og Dannebrogsmand i 1881. Oprindeligt skulle Jørgen Sonne have været en mand af militæret, men efter et års tjeneste droppede han ud af hæren for at tage på Kunstakademiet. Her begyndte han for alvor at studere malerikunsten, hvor han førhen havde gjort sig mest inden for tegnekunsten som han mestrede bedre end måske nogen anden dansk kunststuderende på dette tidspunkt. Men Sonnes genialitet skulle hurtigt vise sig inden for malerikunsten, så i 1828 blev han på Kunstakademiets anbefaling sendt til München for at studere maleri og tegnekunst ved historiemaleren Peter von Cornelius og en anden velkendt tysk kunstner, Peter von Hess. I 1831 rejste Jørgen V. Sonne til Italien, hvor han i en lang periode var bosat i Rom. Her beskæftigede han sig med natur og folkemalerier, bl.a. af de italienske bønder som han så meget til på sine hyppige jagtture i det italienske landskab. Hjemvendelsen til Danmark skulle ikke ske før 1841, men efter tilbagekomsten begyndte han straks at dykke ned i danske emner igen. Han skulle højst sandsynligt kompensere for noget hjemve efter at have væk fra fædrelandet så længe. I 1848 bød Treårskrigen ind med en chance for Sonnes genopdagelse af sin ungdoms patriotisme og tid i militæret. Jørgen V. Sonne fik lov til at drage med i krig for at tegne, og han var med helt ude på slagmarkerne som en af datidens modige krigsrapportere, der med blyant og papir skildrede krigen fra tætteste hold. Efterfølgende malede han også sit storslåede hovedværk Rytterkampen ved Aarhus den 31. maj, 1849.
Selvom Jørgen V. Sonne var en akademisk uddannet maler, var han ikke nogen streng fortaler for en rendyrket teknisk indgangsvinkel til malerikunsten. For at et maleri var kunst skulle der ifølge Sonne også været et dybere lag, så man ikke bare kiggede på et konstrueret glansbillede. Pudsigt nok var Sonne ikke så interesseret i at gå helt tæt på mennesket, hvilket afspejles i hans lille engagement inden for portrætmaleriet, men man kan sagtens fornemme en sjæl i hans malerier, også selvom det blot er naturen der betragtes.